Ooit gaf ik les.
Over t Kofschip en over het naamwoordelijk gezegde.
Over Voorlezen en Vertellen en over Taal bij kleuters.
Over Communiceren met ouders, dat ook.
Ik was 23.
En ik deed maar wat.
Vol overgave, dat dan weer wel.
Het scheelde dat ik zelf ouders had.
En collega’s met kinderen.
In een razend tempo leerde ik bij.
Over niet niet kunnen communiceren
En over inhoud en betrekking.
En niet zo lang geleden nog, over overleefstrategieën in interactie.
En over bloemkoolcommunicatie.
Inmiddels volg ik een nieuwe opleiding: communiceren met pubers.
Gewoon in de praktijk: aan de keukentafel bij mijn broer, en bij mijn beste vriendin en haar gezin.
In een razend tempo leer ik bij:
- hoe je zo ongenteresseerd mogelijk iemand welkom kunt heten, terwijl je hart van binnen stiekem een sprongetje maakt;
- hoe je met je blik op je telefoon maar met je oren op steeltjes op het voor jou juiste moment een bijdrage levert aan het gesprek aan de keukentafel. En dat ze dan k nog om je kunnen lachen;
- hoe je je ogen zó kunt trainen, dat ze rollen op ieder moment dat je iets gevraagd wordt.
“Typisch veertig-plus“, zei de dertienjarige in reactie op een tamelijk gevatte opmerking van mijn kant. Al zeg ik het zelf.
Ze wist me haarfijn uit te leggen aan welke eisen je moet voldoen om voor die typering in aanmerking te komen:
Veertig-plussers?
- die kijken het journaal;
- die hebben een niet-normaal telefoonhoesje: zo’n hoesje dat klapt.
- en die vrouwen, die laten allemaal hun haar kort knippen.”
Ik scoorde er drie uit drie.
Wat ik ervoor moest doen – en daar waren ze, die rollende ogen – om mezelf nog enigszins in de richting van veertig-min te krijgen, vroeg ik haar.
“Een normaal telefoonhoesje kopen”, zei ze.
Gelukkig, er is dus nog hoop.
Waardevol is ie ook, deze cursus “Communiceren met pubers”. Weet ik tenminste weer een beetje waar ik sta.
Wil je ook weten waar je staat?
Wil je inzicht krijgen in jezelf en in je loopbaan en in de manier hoe je je als persoon hebt ontwikkeld doorwerkt in de manier waarop je als professional functioneert?
Schrijf je dan in voor de driedaagse workshop Persoonlijk Leiderschap (18-19-20 sepember) of Puzzelen op Professionele Identiteit (9-10-11 oktober) die ik samen met Emily Nijhuis verzorg.