Het was na een zeer geslaagde driedaagse en een goed glas wijn met een bitterbal dat we naar onze auto’s liepen om huiswaarts te keren. Een enorm grote sleepauto versperde de op- en afrit van het parkeerterrein waardoor niemand er meer in of uit kon. "Sorry dames, excuses voor de overlast, maar ik sta hier al vier uur te wachten op de sleepdienst", zo sprak de eigenaresse van een kapotte auto ons aan. "Ik hoop niet dat u haast heeft? Hij is er net. Het kan nog wel even duren." We stonden er en we bleven staan. Met al het geduld dat we in ons hadden. We konden toch niets anders. En we keken onze ogen uit. Naar de concentratie van de sleepautochauffeur waarmee 'ie centimeter voor centimeter de auto waar geen beweging in te krijgen was op de sleepwagen takelde. Naar de precisie waarmee hij controleerde of de auto op z’n plek stond. En het nog eens controleerde. En nóg een keer. Naar de zorgvuldigheid waarmee hij de auto verankerde op de sleepwagen totdat hij er zeker van was dat de veiligheid aan alle kanten gewaarborgd was. En naar hoe hij zich op geen enkele manier liet opjagen door ongeduldige omstanders. "Kijk, da’s nu een échte professional", verzuchtten wij samen met de opgeluchte eigenaresse van de kapotte auto toen de chauffeur tot slot in alle rust de lift in werking stelde waarmee de auto kon worden opgetild en kon worden afgevoerd: "Hij heeft een duidelijk doel in zijn werk, hij weet precies wat hij moet doen en hij weet wanneer het werk klaar is. En vooral ook: hij heeft altijd tevreden klanten, iedereen ziet 'm graag komen en is blij met 'm." Professional. Met maar liefst 2,5 miljard hits in Google ligt het woord goed in de markt. Iedereen is het. Of wil er een zijn. En… er is een hoop verwarring rond het begrip. Wij lieten ons erdoor inspireren in de afgelopen jaren door ons bezig te houden met waar professionaliteit voor ons over gaat, hoe het voor ons werkt, wanneer wij ons professional voelen (en wanneer soms helemaal niet), hoe wij onze professionaliteit vormgeven en waar onze vraagstukken zitten op dat vlak. En we gingen erover in gesprek, met mensen die wij begeleidden in individuele coachingstrajecten en met teams. Met dank aan (o.a.) het rijke gedachtegoed van Manon Ruijters over Professionele Identiteit raakten we zelfs zó geïnspireerd dat we er in het afgelopen jaar een driedaagse over ontwikkelden als verdieping op die andere driedaagse, die over Persoonlijk Leiderschap. Met de aankondiging van beide driedaagsen die dit voorjaar plaatsvinden voor de zesde (Persoonlijk Leiderschap) en de tweede (Puzzelen op Professionele Identiteit) keer trappen we dit nieuwe jaar af. Je leest erover in deze eerste nieuwsbrief van 2024. Op naar een mooi nieuw jaar waarin leren en ontwikkelen centraal staan.
Veel leesplezier!
Hartelijke groet, Emily Nijhuis en Marieke van Vliet
|